Nácvik dovedností nutných k úspěšnému vstupu do školy

Znaky školní zralosti

Nezralost a její projevy

Nácvik dovedností nutných k úspěšnému vstupu do školy

S předškoláky je možné cvičit některé psychické funkce a dovednosti:

Zrakové vnímání:

  • Zraková diferenciace:
    • rozlišování předmětů
    • vyhledávání dvou stejných předmětů (např. kostky mezi kuličkami)
    • odlišování věcí rozdílných (najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikostí atd.)
    • vyhledání rozdílů ve zdánlivě stejných obrázcích
    • vyhledání stejných obrazců z několika si podobných
    • odlišení rozdílného obrazce z řady stejných
  • Prostorová orientace – Vyhledání „ukrytých“ věcí na obrázku:
    • vyhledání věcí na obrázku s pojmy dole/nahoře, vzadu/vpředu/uprostřed
    • vyhledání a určení místa věcí v místnosti s určováním změny jejich postavení v prostoru
    • obrázková bludiště
  • Pravolevá orientace:
    • určování věcí s pojmy vpravo/vlevo na obrázku, hračce i v reálu
    • určení změny postavení
    • určení polohy na sobě a druhém člověku
    • popis cesty do obchodu, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo
  • Zraková analýza a syntéza:
    • skládání a rozkládání obrázků (fotek) z rozstříhaných částí
    • skládání a rozkládání částí stavebnic (rozkládací kostky)
    • puzzle
    • mozaiky

Sluchové vnímání:

  • Sluchová diferenciace:
    • rozlišení zvuků
    • typu Kimova hra (zavázané oči, poznat zvuk sirek, peněz, klíčů aj.)
    • poznat hudební nástroje
    • poznat přírodní zvuky
    • napodobení rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)
  • Sluchová orientace:
    • hledání schovaného budíku dle zvuku
    • hádání, co zvuk vydává
    • hry na slepou bábu aj.
  • Sluchová analýza:
    • kterou hláskou začíná a končí slovo (co slyšíš na konci)
    • slovní fotbal na hlásky
    • vymýšlení slov na nějakou hlásku nebo příběhů
    • vyhledání předmětů na určitou hlásku či slabiku v místnosti
    • vymýšlení slov na nějakou slabiku (PO-stel, -lštář, -vlečení)

Náprava vadného držení tužky:

Nápravy nejlépe kreslením. Zásady:

  • nácviky v duševní pohodě, ne jako úkol, kde musí dítě obstát
  • střídat různé psací materiály
  • velký papír a uvolňovat ruku od ramene přes předloktí až po zápěstí
  • formou veselé hry: kreslit pohádky, příběhy apod.
  • před psaním rozcvičit ruce (kroužit zápěstím volným, pěstičkami, protřepat ruce, prstíky jeden po druhém do špetky palec k ukazováku, palec k prostředníku, palec k prsteníku atd. a zpět)
  • pozor na to, aby obrázek měl správné proporce, velikost a detaily (postava oči, uši, 5 prstů) – nácvik všímavosti k detailům pro psaní
  • vybarvování ploch, má být bez přetahování, nedotažení i odbytí jen vyčmáráním.

Početní představy:

Naučit formou her: čísla tramvají, čísla ulic, domino, člověče nezlob se atd. Nenutit, děti se samy chtějí učit – zvídavost je znakem školní zralosti!

Paměť:

Učit se básničky, písničky, hrát pexeso – např. písmenkové.

Zdroj http://www.ssvp.wz.cz/skola.html